عرضه «صدایی که از اعماق وجودم می‌آمد» در کتابفروشی‌ها | قصه زن فرانسوی که شیعه شد زیاد بغل کردن نوزاد خوب است یا بد؟ ویدئو | روایتی دخترانه از زیارت امام رضا (ع) نجوا‌های دختران مشهدی با امام رضا(ع) ۶ مدال ایرانی بانوان در پایان روز سوم دوومیدانی غرب آسیا کسب شد صرف هزینه میلیاردی بانوان پولدار برای مادرشدن بدون بارداری! زنان، درگیر دوگانه اشتغال و مادری آیت‌الله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان‌دادن به آنان معتقد بود مادر مشهدی در هفته سی و سوم بارداری صاحب ۴ فرزند دختر شد حرم نوشت‌های یک خادمه | عزت نفس گمشده مادر نقد و بررسی فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» از نگاه دختران دهه هشتادی با حضور کارگردان دیدار دختران رسانه‌ای «شهربانو» با مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا انتقاد خزعلی از کمبود اساتید متخصص در حوزه مطالعات زنان انسیه شاه‌حسینی: حقوق زنان هنرمند برای آیت‌الله رئیسی مهم بود اینستاگرام روی موج بی‌اخلاقی افزایش تعداد فروشندگان ترمز بازار مسکن را کشید (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) خبرنگاران زن فلسطینی قربانیان ترورهای هدفمند اسرائیل بی‌بی منجمه؛ بانوی نامدار ایرانی در عرصه ستاره‌شناسی زنان می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند؟ بیشتر کشته‌شدگان حمله به اردوگاه رفح زنان و کودکان بودند
سرخط خبرها
والدین بخوانند| چطور به کودک‌مان بگوییم رئیس جمهور به شهادت رسیده است؟

والدین بخوانند| چطور به کودک‌مان بگوییم رئیس جمهور به شهادت رسیده است؟

  • کد خبر: ۲۲۹۵۲۷
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
در غم از دست دادن شهدای خدمت و شهید جمهور، چشم‌هایمان و قلب‌هایمان اندوهگین است. در این میان مادرانی که کودک دارند با کوه سوالات بچه‌ها روبه رو شده‌اند؛ اینجا برایتان می‌گوییم چطور به کودکتان بگویید شهادت یعنی چه و تا چه اندازه ماجرا را برای بچه‌ها شرح‌دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، حادثه دردناکی که منجر به شهادت افرادی خالص و صادق برای خدمت به نظام جمهوری اسلامی شد، دل‌های همه‌مان را به درد آورده است، اما مادر‌های بچه‌دار به خصوص بچه‌های کوچک زیر ۶ سال مثل همیشه مجبورند اشک‌هایشان را پنهان کنند، چراکه کودکانی کنارشان هستند که تا ذره‌ای چهره مادر را در هم می‌بینند و پرده اشک به چشمانشان می‌آید، می‌گویند: «مامان گریه نکن! چرا گریه می‌کنی؟ چی شده؟ شهادت یعنی چی و..»

در این گزارش با صحبت‌های کارشناسانه دکتر «فاطمه فیاض» هیات علمی دانشگاه الزهرا درباره نحوه گفتن خبر شهادت یا سخن گفتن از شهید در سنین کودکی با بچه‌ها برایتان می‌گوییم.

نحوه توضیح شهادت به بچه‌ها

صحبت از شهادت برای بچه‌ها بر اساس اینکه اقتضائات دوره‌های مختلف رشدی با یکدیگر متفاوت است و کودکان از نظر رشد شناختی، هیجانی و. در دوره‌های مختلف تفاوت‌هایی دارند؛ در سنین زیر ۶ سال، اصل در تربیت دینی، انس دادن او با امور خوب و نیک و ایجاد بستر مناسب و مطلوب و غنی برای کودک و آموزش‌های در حد فهم کودک است. تربیت دینی نیز باید بر همین اصل استوار باشد. کودک در این دوره از نظر شناختی، قدرت فهم امور انتزاعی و مفاهیم پیچیده را به درستی نداشته و به همین دلیل نباید در مورد برخی مفاهیم به تفصیل با او سخن گفت.

حواسش را پرت کنید

برخی از مفاهیم اصلا مربوط به این دوره نیستند مثلا نظم، وفای به عهد و شهادت نیز مفهومی است که فهم آن اصلا مربوط به این سنین نیست، بنابراین سخن گفتن با کودک زیر ۶ و ۷ سال در این مورد صحیح نیست.

گفتگو با کودک باید در حدی باشد که ویژگی‌های شهید بیان شده، در مورد او خاطرات عینی و قابل فهم و زیبا گفته شود و محبت و ارادت و علاقه والدین و اطرافیان برای کودک وضوح یابد. در واقع بیشتر تربیت در این دوره القاست و القای محبت به آدم‌های خوب و بد آمدن از آدم‌های بد. اگر کودک در مورد شهادت و نحوه رحلت به صورت غیر آگاهانه مطالبی را شنید یا خودش حساس شد یا سوالاتی را پرسید بهتر است موضوع را عوض کنید، حواسش را پرت کنید و در عین حال به موضوعی دیگر در همان رابطه یا بی ارتباط عطف کنید.

همه چیز را برای بچه شرح ندهید

نیازی نیست همه ماجرا برای کودک تشریح شود، بلکه همین که مثلا در مراسمی شرکت می‌کنیم که برای نشان دادن دوستی به مردی خوب و قهرمان است، کفایت می‌کند. اصلا نیازی به شرح همه رخداد‌ها برای کودک نیست و این اشتباه است که ما می‌خواهیم تا ته موضوع را برای کودکان این سنین تعریف کنیم. درمورد اموری مثل عاشورا و .. هم همین شیوه باید عمل کرد. 
در نیمه اول ۷ سال دوم نیز زمانی که کودکان هنوز به بلوغ عقلی نرسیده‌اند، صحبت در مورد شهادت مشکلی ندارد ولی نباید به تفصیل باز شود بلکه تاکید باید بر جریان خوب و بد و بر انتخاب‌های درست و بهتر متمرکز باشد. اینکه کودک نسبت به چه کسانی ارادت بیشتری دارد؟ اینکه کدام رفتار‌ها را می‌پسندد و انتخاب می‌کند؟ درمورد اینکه چرا ما افرادی را بیشتر دوست داریم می‌توان سخن گفت و تفکر را فعال کرد.

به بچه‌های در سن بلوغ بگویید که شهید زنده است

اما در سنین نزدیک به بلوغ می‌توان در مورد دلیل ناراحتی و دلیل اظهار ارادت با فرزندان گفتگو کرد، ویژگی‌های مطلوب را بیان کرد در عین حال در مورد شهادت توضیح داد که به چه معناست و فردی که شهید است در واقع زنده است و ما را می‌بیند و همه وقتی می‌میرند، روحشان آزاد می‌شود و افراد مومن خوشحال ترند... و مانند این.

هر قدر گفتگو شود و سوالات نوجوان در این دوره در حد خودش جواب داده شود بهتر است. خوب است کودکان ببینند که والدین و اطرافیان، صرفا منفعل نیستند و مثلا نذری پخش می‌کنند سر سجاده دعا می‌کنند از خدا می‌خواهند صفات خوب مردمان خوب را داشته باشند، یا قرآن می‌خوانند یا مثلا اقدام و فعالیتی در آن رابطه انجام می‌دهند. این شیوه، راهکار‌های مقابله‌ای سازگارانه و فعال را به کودک می‌آموزاند.

یک نکته در این جا اهمیت دارد که در مورد کودکانی که در ۷ سال دوم دچار ترس‌های خاصی مثل از دست دادن والدین هستند و از نظر شاکله‌ای دچار حساسیت‌های هستند باید با احتیاط برخورد کرد.

منبع: فارس 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.